OHCO

Anchor-first-print

Miten OHCO syntyi?

Sain idean omista vaatteista ihan alkujaan Hämeenlinnassa. Ura merellä kiinnosti ja tykkäsin piirrellä kaikkea majakoista ja laivoista ankkureihin. Eräänä aamuna lähetin kuvia teoksistani mun ystäville ja sain vastauksena: "Miks sä et painais noita paitaan? Jos painat, niin en oo kyllä ainoa kuka tuollaisen haluais." Tästä se ajatus sitten oikeastaan lähti - ihan vahingossa. Idea kehittyi eteenpäin kouluunhaun ja opiskelun ohessa niin Kotkassa kuin Turussakin ja lopulta rekisteröin OHCO:n toiminimeksi ja avasin verkkokaupan, se kun oli opiskeluelämän rinnalle se ainoa vaihtoehto. 

Alussa homma oli ihan pientä; ainoastaan t-paitoja ankkuriprintillä, joita itse mun yksiössä pakkailin ja lähettelin. Verkkokauppaan tuli myös pipoja myytäväksi, koska en silloin löytänyt edullisia ja laadukkaita merinovillapipoja mistään, joten päätin tuottaa sellaisia itse. Kaverini rohkaisivat mua laittamaan nettiin enemmän kuvia vaatteistani ja kun tein niin, Hämeenlinnan kaupunki kiinnostui pipoistani. Hämeenlinnan kunnalla oli ekologisuusprojekti nimeltään “Jätä jälkesi”, jossa he istuttivat yhden puun per kunnan asukas, yhteensä n. 68 000 kappaletta, ja he halusivat projektin promoksi 100% kierrätysmateriaalista valmistettuja vaatteita. Suunnittelin yhdessä Hämeenlinnan kaupungin ja erään muotoilutoimiston kanssa kolme eri printtiä ja näiden suosio ja vastaanotto yllätti kyllä positiivisesti. Olen myynyt vaatteitani itse niin turuilla kuin toreilla ja pikkuhiljaa kokeilemalla ja kuuntelemalla homma on lähtenyt isommin käyntiin ja valikoimaan on ilmestynyt myös muita tuotteita.

 

Mitä OHCO on?

Oon päättänyt alusta asti panostaa mahdollisimman paljon vaatteiden ekologisuuteen, eettisyyteen ja vastuullisuuteen ja tähän suuntaan myös yhteistyö Hämeenlinnan kaupungin kanssa OHCO:a vei. Haluan tavoittaa 20-35-vuotiaita aktiivisia pohjoismaalaisia ihmisiä, joita kiehtoo nimenomaan vastuullinen, ekologinen ja eettinen muoti sekä kestävä kehitys. Miksei se meri, rannikko ja luontokin vois olla lähellä sydäntä.

Kun etsin tietoa vaatteiden valmistamisesta ja tuottamisesta, vastaani tuli paljon artikkeleita vaateteollisuuden päästöistä. Kun luin näitä artikkeleita, suunta OHCO:n arvoista alkoi nopeasti muodostua. Haluan toteuttaa vaatteeni vastuullisten ja ekologisten arvojen mukaisesti ja tuoda vastuullisen ja laadukkaan vaihtoehdon pikamuodin ja kertakäyttökulttuurin runtelemalle markkinalle. Ajatuksenani ja tarkoituksenani on antaa muille esimerkkiä siitä, miten voimme parantaa yhteiskuntaa toimimalla kestävästi ja huolehtimalla toisistamme.

Kaikki vaatteeni on suunniteltu Suomessa ja printit tehdään itseasiassa Turengissa ja Tampereella. Kudotut ja brodeeratut kangasmerkit valmistetaan ja ommellaan kiinni Suomessa. Itse kankaan valmistus ja vaatteiden ompelu tapahtuu Bangladeshissa GOTS-sertifioidusta luomupuuvillasta tehtaassa, mikä auditoidaan vuosittain ja missä panostetaan todella paljon työntekijöiden hyvinvointiin. Koko tuotantoprosessi on läpinäkyvää, laadukasta ja vastuullista ja haluankin tällä tavalla tehdä mahdollisimman ajattomia vaatteita.

 

Mitä OHCO haluaa olla?

Tavoitteenani on tulevaisuudessa tuoda myös vaatteiden valmistus kokonaan Suomeen n. 3-5 vuoden tähtäimellä niin, että OHCO voisi vaikuttaa koko prosessillaan suorasti ja myös välillisesti Suomalaiseen yhteiskuntaan ja ihmisten ja ympäristön hyvinvointiin. Haluan, että OHCO ois brändinä tunnettu Suomessa nimenomaan uskottavana ja luotettavana vastuullisena tahona, ehkä jopa tietynlaisena esimerkkinä ja roolimallina, jolta löytyis ratkaisut valmiina yhteistyöhön niin yritysten, yhdistysten kuin julkisenkin puolen toimijoiden kanssa, mitä tulee laadukkaisiin, ekologisiin, eettisiin ja kestäviin vaatteisiin. Unelmani tällaisesta “johtotähden” roolista kiteytyy myös suunnittelemaani OHCO:n logoon, jossa on keskellä tähti. Haluan, että vaatteeni ja tähän maailmaan jättämäni jälki kestää pitkään. Siksi slogan “Outlasting Clothing Company”.

 

Outlasting love,

Onni Heinonen

OHCO

Hämeenlinna, Finland


Powered by Powered by